|
||
|
TO PACHNIE WIOSNĄ !
Z pewnością każdy działkowiec zaobserwował u siebie w ogródku takie miłe, kolorowe zwiastuny wiosny. Co będzie dalej nie wiemy Można zaobserwować wiele pąków na krzewach i drzewach. Mrozy mogą nas zaskoczyć w każdej chwili i nie bardzo mamy na to wpływ.
Obecnie noce mamy z przymrozkami a dnie bywają bardzo słoneczne i ciepłe. Mam nadzieję że wszyscy pobielili wapnem drzewa. Taka aura sprzyja między innymi powstawaniu na drzewach {szczególnie młodych} bruzd mrozowych- pęknięć co powoduję osłabienie i zmniejszenie odporności drzew. Kto pominął ten zabieg nich jeszcze bieli !
Instruktor okręgowy SSI
Barbara Głogowska
W dniu 9 stycznia 2020 roku w gliwickim ratuszu odbyło się uroczyste posiedzenie
Rady Miasta.
Podczas posiedzenia, Rada Miasta odebrała ślubowanie od Prezydenta elekta – Adama Neumanna, który w sposób zdecydowany zwyciężył w niedzielnych wyborach.
Po złożeniu uroczystego ślubowania wiele osób i delegacji ustawiło się w długiej kolejce do złożenia życzeń nowemu Prezydentowi.
Wśród delegacji nie zabrakło przedstawicieli Polskiego Związku Działkowców, którzy reprezentowali ponad ośiemnastotysięczną społeczność ogrodową naszego miasta.
Delegacja Delegatury Rejonowej PZD w Gliwicach w składzie: Zenon Jabłoński – przewodniczący Okręgowej Komisji Rewizyjnej, Zdzisław Kowalik i Grażyna Strużyńska
- członkowie Rady Okręgu Śląskiego w Katowicach, życzyli nowemu Prezydentowi Miasta wielu sukcesów w realizacji ambitnych planów na rzecz mieszkańców naszego miasta.
Życzenia dotyczyły również dalszej dobrej współpracy władz miasta z liczną społecznością ogrodową, która dzięki kontynuacji ponad 120 – letniej tradycji jest miejscem wypoczynku wielu tysięcy mieszkańców.
Źródło; Z.K. foto G.S.
W dniu 08.01.2020 r. odbyło się uroczyste posiedzenie Zespołu Problemowego Delegatury Rejonowej PZD w Gliwicach, na którym głównymi tematami było;
Podsumowanie roku 2019 r ze szczególnym omówieniem wykonanych zadań, a wnioski z nich zostaną wdrożone w 2020.r szczególnie wnioski z zebrań sprawozdawczo – wyborczych i wdrożone do dalszej pracy, przygotowanie niezbędnych materiałów, aby pewne niedociągnięcia się nie powtórzyły w 2020 r Dokonano podsumowania szkoleń oraz tematyki na nich omawianych tak władz statutowych ogrodów jak i SSI. Tematy te zostały omówione przez Kierownika Biura Delegatury PZD.
Drugim tematem, który był omawiany to plan pracy delegatury na 2020.r. Zadania poszczególnych komisji ze szczególnym omówieniem przygotowanie zebrań sprawozdawczych ich obsługa pomoc potrzebującym ogrodom w tym temacie oraz dobranie materiałów, które będą omawiane na szkoleniach władz statutowych ROD. Przygotowanie materiałów dla obsługujących zebrania sprawozdawcze oraz ich przeszkolenie, aby zebrania odbyły się zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Na zakończenie Kierownik Delegatury podziękował za włożony wkład pracy, który z pewnością nie pójdzie na marne, bo naszą pracą wiele już osiągnęliśmy to dzięki wam i waszej pracy są efekty. Jednocześnie proszę abyśmy w 2020 r wypełnili zadania, jakie na nas ciążą
Źródło i foto J.P.
W dniu 07.01.2020 r. Okręgowa Komisja Rewizyjna dokonała kontroli Delegatury Rejonowej w Gliwicach. Ze szczególnym zwracaniem uwagi na dokumentację z walnych zebrań, szkoleniowej, dokumentacji finansowej oraz zasadności ich wydatkowania, środków trwałych o małej wartości ze szczególnym zwracaniem uwagi na środki, które są używane do szkoleń. Kontrola wypadła bardzo pozytywnie bez żadnych zastrzeżeń natomiast drobne uwagi do których Komisja miała zastrzeżenia zostały wyjaśnione przez Kierownika Biura Delegatury a komisja uznała ich za wyjaśnione nie wnosząc
zastrzeżeń.
Źródło i foto J.P.
Jak zmieniały się parametry działek, altan oraz ogrodzeń i jakie ma to znaczenie w kontekście naruszeń przepisów PZD przez działkowca?
Przepisy prawne w zakresie parametrów działek, obiektów i urządzeń znajdujących się na działce w ROD zmieniały się w następujący sposób:
Powierzchnia działek
- od 100 do 500 m2, w ogrodach czasowych – do 1500 m2 (zapis obowiązujący w ustawie o POD z 1949 r. od 4.04.1949 r. do 11.05.1981 r.)
- w zależności od rodzaju i położenia gruntów oraz warunków geodezyjnych powierzchnię działek ustalało się w granicach od 300 do 500 m2; w czasowych ogrodach Polski Związek Działkowców, za zgodą terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego, mógł ustalić większą powierzchnię wszystkich lub niektórych działek w danym ogrodzie, nie przekraczającą jednak 1500 m2 (zapis obowiązujący w ustawie o POD z 1981 r. od 12.05.1981 r. do 31.12.1998 r.)
- w zależności od rodzaju i położenia gruntów oraz warunków geodezyjnych, powierzchnię działek ustalało się w granicach od 300 m2 do 500 m2, a w ogrodach czasowych Polski Związek Działkowców, za zgodą zarządu gminy, mógł ustalić większą powierzchnię wszystkich lub niektórych działek w danym ogrodzie, nie większą jednak niż 1.500 m2 (zapis obowiązujący w ustawie o POD z 1981 r. od 01.01.1999 r. do 20.09.2005 r.)
- powierzchnię działki ustalało się w granicach od 300 do 500 m2 (zapis obowiązujący w ustawie o ROD z 2005 r. od 21.09.2005 r. do 18.01.2014 r.)
- powierzchnia działki nie mogła przekroczyć 500 m2, brak dolnej granicy (zapis obowiązujący w ustawie o ROD z 2013 r. od 19.01.2014 r. do dnia dzisiejszego).
Wymiary altan
- powierzchnia do 12 m2 (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD okresie od 1.07.1965 r.)
- powierzchnia zabudowy na terenach ROD o lokalizacji stałej – do 20m2, a jej wysokość – 3m (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD okresie od 14.12.1977 r.)
- powierzchnia zabudowy – do 20 m2 w ogrodach znajdujących się w granicach miast, do 35m2 w ogrodach znajdujących się poza granicami miast, wysokość do 4 m (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD okresie od 1.01.1982 r. do 31.12.1986 r.)
- powierzchnia zabudowy – do 25 m2 w ogrodach miejskich i do 35 m2 w ogrodach podmiejskich, wysokość – 4 m. W przypadku budowy altany o dachu dwuspadowym, którego płaszczyzny stykają się pod kątem ostrym, wysokość mogła być większa niż 4m, nie mogła jednak przekroczyć – 5m. (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 1.01.1987 r. do 31.12.1994 r.)
- powierzchnia zabudowy – do 25 m2 w ogrodach miejskich i do 35 m2 w ogrodach podmiejskich, wysokość – do 5 m przy dachu dwuspadowym i do 4 m przy innym kształcie dachu. (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 1.01.1995 r. do 30.06.2004 r.)
- powierzchnia zabudowy – do 25 m2 w ogrodach w granicach miast i do 35 m2 w ogrodach poza granicami miast, wysokość – do 5 m przy dachu dwuspadowym i do 4 m przy innym kształcie dachu. (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 1.07.2004 r. do 28.02.2014 r.)
- powierzchnia zabudowy – do 35m2, wysokość – do 5 przy dachu dwuspadowym stromym i do 4 m przy innym kształcie dachu (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 1.03.2014 r. do 31.12.2015 r.).
- powierzchnia zabudowy – do 35m2, wysokość – do 5 przy dachu stromym i do 4 m przy dachu płaskim (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 1.01.2016 r. do dnia dzisiejszego. W ustawie o ROD został on wprowadzony nowelą i zaczął obowiązywać od 30.04.2015 r. )
Odległość altany od granicy
- nie mniejsza niż 3 m (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD okresie od 3.07.1959 r. do 30.06.1965 r.)
- nie mniejsza niż 3m, chyba że plan zagospodarowania ogrodu przewidywał inaczej (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 1.07.1965 r. do 31.12.1994 r.)
- nie mniejsza niż 3 m. W przypadku, gdy plan zagospodarowania ROD określa miejsce usytuowania altan, działkowiec zobowiązany jest do wybudowania altany zgodnie z tym planem. (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 1.01.1995 r. do 31.12.2018 r.)
- nie mniejsza niż 3 m. W przypadku niemożności spełnienia tego warunku ze względu na ukształtowanie działki, postanowienie ust. 6 stosuje się odpowiednio tj. jeżeli plan zagospodarowania ROD określa miejsce usytuowania altany działkowej, działkowiec może wybudować altanę działkową tylko zgodnie z tym planem. W przypadku braku planu zagospodarowania, zarząd ROD określa w drodze uchwały miejsce usytuowania altany działkowej, które powinno zapewniać funkcjonalność działki oraz być możliwie najmniej uciążliwe dla działkowców z sąsiednich działek (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 1.01.2019 r. do dnia dzisiejszego)
Wysokość ogrodzenia
- po uzgodnieniu z zarządem na terenie działki mogły być tylko ogrodzenia oddzielające działkę od alei ogrodowej, do 75 cm (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 3.07.1959 r. do 30.06.1965 r.)
- po uzgodnieniu z zarządem na terenie działki mogły być tylko ogrodzenia oddzielające działkę od alei ogrodowej, do 1 m (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 14.12.1977 r.)
- do 1 m (zapis obowiązujący w Regulaminie ROD w okresie od 1.01.1982 r. do dnia dzisiejszego)
Dla oceny zgodności z prawem powierzchni działki, wymiarów altany, odległości altany od granicy czy też wysokości ogrodzenia należy brać pod uwagę stan prawny obowiązujący w dacie wykonania danego urządzenia, obiektu na działce w ROD. W przypadku stwierdzenia, że np. altana została wybudowana w odległości od granicy działki zgodnie w przepisami prawa obowiązującymi na dzień jej wykonania, ale niezgodnie z przepisami obecnie obowiązującymi, zarząd ROD nie ma podstaw prawnych do nakazania działkowcowi przebudowy altany, aby odpowiadała ona aktualnemu stanowi prawnemu. Tym bardziej zarząd ROD nie podstaw do zastosowania sankcji ustawowych wobec działkowca m.in. w postaci wypowiedzenia umowy dzierżawy działkowej.
W dniu 15 listopada 2019r w Ośrodku szkoleniowym Delegatury Rejonowej PZD w Gliwicach odbyło się szkolenie skarbników ROD. Przed rozpoczęciem szkolenia odbyło się spotkanie z przedstawicielami Miasta Gliwice Panem Adamem Neumann wice Prezydentem miasta Gliwic oraz Panem Marek Przonak Przewodniczący Rady Miasta Gliwic. Spotkanie to było związane z ukazaniem się Uchwały Rady Miasta Gliwice w sprawie opłat za wywóz nieczystości z terenów niezamieszkałych, do których zaliczono Rodzinne Ogrody Działkowe. W rozmowach tych spotkań została wyjaśniona sprawa rozliczania wywozu odpadów z ROD oraz proponowane rozwiązania podpisywania umów z firmą zajmującą się wywozem odpadów z terenu miasta Gliwice. Pan Adam Neuman przedstawił sprawę ogrodów zlokalizowanych w suchego folderu, które zgodnie z planami zagospodarowania Miasta Gliwic w przyszłości planowane są do likwidacji ponieważ zlokalizowane są na terenie zalewowym. Na zapytania działkowców dotyczących terenu zastępczego otrzymaliśmy odpowiedz , że w planach Miasta zarezerwowany jest teren w rejonie Brzezinki o powierzchni ok 12,5 h.
W dalszej kolejności księgowa OFK pani Zofia Hrycyszyn dokonała omówienia najnowszych zmian w podatku dochodowym oraz innych zmian wynikających z Ustawy z dnia 30 sierpnia 2019r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kolejnym tematem, który został omówiony to opracowywanie dokumentacji finansowo księgowej przez skarbników ROD. Księgowa, omówiła jakie występują częste błędy przy wypełnianiu dokumentów księgowych. Zwróciła uwagę na prawidłowe opracowywanie dokumentacji wypłaty świadczeń i nagród dla członków organów statutowych ROD oraz aktualne zmiany naliczaniu kosztów uzyskania przychodów. W swym wystąpieniu zaapelowała, aby dokumenty kasowe jak najszybciej wpłynęły do OFK na koniec roku, aby była możliwość sporządzenie bilansów na czas oraz wypełnienie PIT i ich przeslanie do urzędów oraz osób, które pobrały wynagrodzenia, nagrody i świadczenia.
Następnie Przewodniczący Okręgowej Komisji Rewizyjnej PZD w Katowicach Zenon Jabłoński przedstawił swoje uwagi dotyczące nieprawidłowości występujące w dokumentacji księgowo finansowej a wynikające z przeprowadzanych kontroli w ROD. Przewodniczący OKR PZD zaapelował do Członków organów statutowych ROD o możliwości zakupienia programu DGCS PZD System opracowanego dla potrzeb Rodzinnych Ogrodów Działkowych. Przedstawił zalety tego programy które są bardzo pomocne w prawidłowej pracy Zarządu. W dalszej kolejności omówił dokumentację księgową, która podlega kontroli, przez Komisję Rewizyjne ROD. Zwrócił uwagę na egzekwowanie opłat zaległych od działkowców. Przypomniał wszystkim o obowiązku przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych i przedmiotów o niskiej wartości materialnej.
W szkoleniu brało udział 49.osób. W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymani odpowiedzi na zadane pytania.
Na zakończenie kierownik delegatury zaapelował, aby już zacząć planowanie budowy. Czy remontu infrastruktury ogrodowej, aby przygotować kosztorysy a na ich podstawie zaplanować opłaty na ich wykonanie. Następnie podziękował za przybycie oraz życzył, aby dzisiejsze szkolenie służyło i było początkiem cyklicznych szkoleń, bo to daje gwarancję prawidłowości tak w zarzadzaniu jak i prawidłowym wypełnianiu dokumentów.
Źródło i foto J.P.
|
|
|
|
| |
Dzisiejszego dnia stronę odwiedziło |
» » » |
2 |
|
|
W tym tygodniu stronę odwiedziło |
» » » |
2 |
|
|
W tym miesi±cu stronę odwiedziło |
» » » |
2023 |
|
|
W tym roku stronę odwiedziło |
» » » |
56376 |
|
|
Od pocz±tku stronę odwiedziło |
» » » |
1469833 |
|
|
|
|
| |